Brand

Recenze: Pentax-DA HD 16-85mm f/3,5-5,6 ED DC WR

Pentax-DA HD 16-85mm f/3,5-5,6 ED DC WR vs. Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC Macro OS HSM Contemporary
 

Předmětem dnešní recenze je zoomový objektiv pro systém Pentax K. Na podrobné specifikace se podívejte v našem katalogu. Dnešní recenzi pojmu jako srovnávací. Vyzyvatelem je objektiv „lepší“ řady Pentaxu označené jako HD, srovnávat budu se svou oblíbenou základní Sigmou 17-70 C. Oba objektivy nabízí širší rozsah ohniskových vzdáleností než běžné základní modely objektivů. Pentax má tento rozsah lepší, na druhé straně ale nemá tak dobrou světelnost. Sigma zase nenabízí utěsnění proti vlhkosti a prachu. Pojďme se podívat, jak se objektivy poperou. Informace týkající se Sigmy budou psány kurzívou pro lepší odlišení.

V souvislosti s brzkým uvedením fullframe těla K-1 uvedu jednu důležitou informaci - objektiv je z řady DA, na fullframu nepokryje celou plochu senzoru, fotit se bude v režimu cropu, tělo se bude chovat jako APS-C model. Pro FF tělo jsou vhodné objektivy z řady FA.

Zpracování, autofokus.

Testování jsem prováděl na starším modelu K-5 II, který mi (jak jistě vědí návštěvníci naší galerie) říká pane :). Pro potřeby testování jsem vyresetoval uživatelské nastavení AF modulu. Objektiv mi vykazoval velice mírný FF, který jsem si zkorigoval.

DSCF5486.jpg
DSCF5487.jpg
DSCF5489.jpg
DSCF5490.jpg
Sigma 17-70 má tendence zajíždět, takže se mi nepovedlo vyfotit oba objektivy stojící vedle sebe :).
DSCF5491.jpg

Co dostanete do rukou? V prodejním balení je objektiv, přední a zadní krytka a sluneční clona. Ta má vespod výřez s krytkou – tento výřez vám umožní ovládat polarizační filtr. Sluneční clona u Sigmy takový výřez nemá. První plus pro Pentax.

Bajonet je kovový. Nasazování na tělo je bez problémů, díly na sebe lícují přesně. Na správné zapadnutí do bajonetu to chce kvůli těsnění použít trochu síly, jde to malinko ztuha. Pokud jste zvyklí na non-WR objektivy, tak vás to může překvapit, nicméně to není chyba, ale vlastnost.

Objektiv nemá krom zoomového a ostřicího kroužku žádné ovládací prvky ani přepínače. AF/MF se ovládá z těla, stabilizace je rovněž v těle.

Chod zoomového kroužku je krásně hladký a kroužek při otáčení klade přiměřený odpor. Ideální pro točení videa.

Ostřicí kroužek má rovněž hladký chod bez zasekávání, ale odpor je větší. Při otáčení ucítíte velice jemné „polohy“ ostřicího motorku. Vazba je elektronická, kroužek se otáčí pořád dokola, ale když narazíte na začátek nebo konec ostřicího rozsahu, ucítíte zvýšený odpor. To vám může trochu zkomplikovat ostření na „nekonečno“ v noci, ale jiné objektivy s elektronickou vazbou jsou na tom hůř, ty zvýšený odpor nekladou vůbec. Objektiv podporuje Quick Shift, po zaostření autofokusem si můžete přeostřit rukou. Ruční ostření je jednoduché a zaostřit se dá dost precizně.
Je zajímavé, že ruční ostření funguje i při vypnutém těle. Po vypnutí fotoaparátu se zaostření neztrácí.
Sigma 17-70 m ostření řešené jinak. Začátek a konec rozsahu jsou dané dorazem. 

Objektiv Pentax je vybaven tichým ostřicím motorem, takže při točení videa teoreticky nebudete slyšet žádné pazvuky. Video jsem nezkoušel, takže nevím, jestli to cvaká podobně jako 18-135 v minulé recenzi.
AF motorek Sigmy je o něco málo hlučnější. Pod pojmem hlučnější si ale nepředstavujte nic hrozného, prostě je malinko víc slyšet; neznamená to ale, že by působil rušivě.

Rychlost ostření Pentaxu je nadprůměrná. Při přeostření přes celý rozsah je objektiv velmi rychlý, doostření je dílem také okamžiku. Sigma 17-70 Contemporary mi pocitově přijde o něco pomalejší. Exaktně změřené to nemám. Každopádně, další body pro Pentax

Dílenské zpracování považuji za celkem dobré. Nezpozoroval jsem žádné hrkání ani žádné špatně lícující prvky. ALE… v předním členu je mírná vůle, celý element má tendence posunovat se v rozsahu jednoho milimetru dopředu dozadu. To by u takto drahého objektivu být nemělo! Sigma proti tomu žádné vůle nevykazuje. Bod dolů pro Pentax.

A pozor, následuje dost velký průšvih na straně Pentaxu. Na mém těle mi objektiv na širokém konci (16 až cca 35 mm) vykazoval dost nekonzistentní ostření. Někdy zaostřil celkem precizně, někdy naopak nedoostřil. Nepřišel jsem na nějakou závislost nebo vzor tohoto chování. Od 35 mm dál už bylo ostření v pořádku. Pátral jsem na internetu po možné příčině – jestli je to rukama nebo tělem nebo čím. A zjistil jsem, že nejsem sám, komu se objektiv takto divně chová, viz odkaz na fórum. Zdá se, že u Pentaxů někdo zanedbal kontrolu jakosti. Takže body dolů. Určitě bude dobré, pokud si tento model objektivu koupíte v kamenné prodejně s možností odzkoušení na vašem konkrétním těle. Poznámka pod čarou: nabízí se jedna otázka - kdo objektiv pro Pentax vyrábí; podobné problémy s ostřením vykazuje Tamron 17-50 2,8 XR Di II - ten se na širokém konci chová hodně podobně, uživatelé tento jev pozorují např. na tělech K-r (potkalo to i mou maličkost) nebo na K-5 (jeden známý). Pokud u Tamronů vyrábí i objektiv 16-85, kterého se týká tato recenze, vypadá to, že pořád nemají vychytanou komunikaci s Pentaxy. U Tamronu 17-50 to byla dost škoda, protože je opticky velice povedený.
A ještě jeden problém – při focení detailů jsem myslel, že vyletím z kůže. Pentax 16-85 má dost velké tendence ostřit na pozadí. V tomhle je Sigma výrazně, výrazně lepší. Byl jsem fotit sněženky a objektiv jsem pořád znechuceně schovával do brašny a nasazoval Pentacon 50/1,8, se kterým se mi pracovalo jednoznačně líp. Přestože jsem byl od motivu dál, než je minimální zaostřovací vzdálenost, ostřilo mi to pořád na větve v pozadí. Tohle se mi se Sigmou nestává. Přitom jsem AF modulu nabízel dost velký kontrast zelené a bílé. Pár sněženek jsem nakonec zaostřil a vyfotil, ale byl to boj. Takže na detaily bych testovaný objektiv od Pentaxu doporučoval spíš lidem, které nemám moc rád.
Abych byl zcela korektní, Sigma 17-70 C taky není bez chyby – starší kusy mají nepříjemnou krpu ve firmwaru; objektiv špatně hlásí ohniskovou vzdálenost, ze které vychází systém stabilizace. Ohnisko je sice v EXIFu zapsané dobře, ale stabilizátor pracuje špatně. Tato chyba se dá vyřešit přeflešováním na novější firmware. Ale to jsem odbočil někam jinam.

Trochu mě zlobilo prohození ostřicího a zoomového kroužku – u minulého pentaxího objektivu 18-135 jsem sice nadával taky, ale to je rukama, mít tento objektiv v ruce delší dobu, zvykl bych si. Objektiv je celkem velký, takže není problém rozlišit od sebe po hmatu zoom a ostření.

Pentax i Sigma mají shodný průměr závitu pro filtry – 72 mm. Pentax je těžší, váží 516 g (s tělem 1580), Sigma váží „pouhých“ 467 g.

Průběh světelnosti, ostřicí vzdálenosti, makro schopnosti.

Světelnost je průměrná – máme před sebou běžný objektiv 3,5 – 5,6. Sigma nabízí lepší světelnost 2,8-4. V oblasti makra a detailu nejde o žádného přeborníka. I v detailech je lepší Sigma, která umožní ostřit z podstatně větší blízkosti objektivu (nicméně pořád to není přeborník; stará Sigma 17-70 2,8-4,5 umožnila jít k motivu ještě blíž, nebyl problém se skoro dotýkat přední čočkou a pořád to ostřilo).

V galerii testovacích snímků se můžete podívat na detaily z přírody, které jsem objektivem Pentax 16-85 nafotil. Na kytičky ve zlatém řezu si kupte mezikroužky nebo objektiv s menší zaostřovací vzdáleností, nejen kvůli minimální vzdálenosti, ale i kvůli dříve zmíněnému ostření na pozadí, které je dost protivné.
Blíže vás do problému uvedou grafy pro oba objektivy a vzorové snímky pořízené oběma objektivy. Nejdříve testovaný Pentax.
ostrvzd16-85.JPG
svet16-85.JPG

A teď Sigma.
ostrvzdsigma17-70.JPG
svetsigma17-70.JPG

Co to znamená v reálu? Podívejte se na snímky květu pcháče pořízeného z nejmenší možné vzdálenosti oběma objektivy. Nejdřív Pentax, plná díra a clona 8. Obrázky lze rozkliknout na plné rozlišení. Jako vždy jde o JPEG bez úprav.
pentax-kytka-IMGP5024.jpg pentax-kytka-IMGP5025.jpg

A teď ten samý pcháč ze Sigmy, opět plná díra a osmička. Jak vidíte, na detailní snímky je Sigma lepší.
sigma-kytka-IMGP5022.jpg sigma-kytka-IMGP5023.jpg

Obrazová kvalita, zoom.

Ostrost objektivu je v rámci třídy zoomových skel nadprůměrná. Pokud se vám teda podaří zaostřit :). Přijde mi, že tento objektiv je o něco málo ostřejší než Sigma. V galerii testovacích snímků vám nabídnu neupravené JPEGy přímo z těla a na konci kapitoly pak odkaz na stažení několika RAWů, které o ostrosti kresby poví daleko víc. Zkuste si vygooglit i jiné recenze, které ukazují MFT grafy.

Rozsah ohnisek je proti běžným setovým objektivům (18-55) nadprůměrný, na širším i delším konci. Na to, že jde o objektiv s větším rozsahem ohnisek, hodnotím kresbu pozitivně.

Clona má 7 lamel. Bokeh objektivu je celkem solidní. Pozadí sice nerozmaže tak dobře jako pevný objektiv se stejnou clonou, ale na zoomový objektiv jde o dobrý výsledek. Můžete se podívat, jak maže pozadí na ohnisku 50 mm (nejdelší ohnisko jsem u této scény nezkoušel, nevlezl bych se do pokoje :)). Opět plně otevřená clona a clona 8.
pentax-kytka-IMGP5026.jpg pentax-kytka-IMGP5027.jpg

Pozor si dejte na barevnou vadu, ta se na kontrastních hranách objevuje dost často.

Náchylnost na odlesky je celkem dobrá, musel jsem se hodně snažit, abych vykouzlil nějakou lensfléru. Objektiv se chlubí vrstvami HD Coating (a červeným proužkem), takže by byl docela trapas, kdyby se nějaké větší odlesky vyskytly.

Jak je na tom srovnávaná Sigma? Rozsah nabízených ohnisek je menší, poznat je spíš ten jeden chybějící milimetr na širokém konci; kresba malinko měkčí a podle syntetických testů se s rostoucí ohniskovou vzdáleností mírně zhoršuje (při běžném prohlížení obrázků to nepoznáte); náchylnost na barevnou vadu je srovnatelná. V otázce odlesků je na tom možná malinko hůř, odlesky jsou u Sigmy výraznější, ale zase menší. Pokud se naučíte schovávat je, není s nimi problém.

Pro srovnání kresby Pentaxu 16-85 a Sigmy 17-70 Contemporary nabídnu pár obrázků pro posouzení kresby na různých clonách a ohniscích. Snímky jsou pořízené ze stativu, závěrka byla spouštěna s dálkovou spouští a s předsklopením zrcátka.

První sada je na 16 mm. Nejdřív Pentax.

pentax-16-IMGP4976.jpg pentax-16-IMGP4977.jpg
3,5 4
pentax-16-IMGP4979.jpg pentax-16-IMGP4980.jpg
6,3 8
pentax-16-IMGP4981.jpg  
10  
   

A co na to Sigma?

sigma-17-IMGP5008.jpg sigma-17-IMGP5009.jpg
2,8 3,5
sigma-17-IMGP5011.jpg sigma-17-IMGP5012.jpg
6,3 8

 

Pentax na 35 mm

pentax-35-IMGP4984.jpg pentax-35-IMGP4985.jpg
4,5 5
pentax-35-IMGP4986.jpg pentax-35-IMGP4987.jpg
6,3 8
pentax-35-IMGP4988.jpg  
10  


A Sigma na 35 mm

sigma-35-IMGP5013.jpg sigma-35-IMGP5014.jpg
3,5 4
sigma-35-IMGP5016.jpg pentax-35-IMGP4988.jpg
6,3 8

 

Pentax na 50 mm

pentax-50-IMGP4991.jpg pentax-50-IMGP4992.jpg
4,5 5
pentax-50-IMGP4993.jpg pentax-50-IMGP4994.jpg
6,3 8
pentax-50-IMGP4996.jpg  
10  

 

Sigma na 50 mm

sigma-50-IMGP5018.jpg sigma-50-IMGP5018.jpg
4 5
sigma-50-IMGP5021.jpg  
8  

 

A poslední dávka, Pentax na 85 mm

pentax-85-IMGP4999.jpg pentax-85-IMGP5000.jpg
5,6 6,3
pentax-85-IMGP5001.jpg pentax-85-IMGP5002.jpg
8 10


Zároveň s kresbou (textura plátna je pěkně vidět) můžete posoudit i vinětaci objektivu a její ústup při clonění.

Galerie testovacích snímků

Testovací snímky tentokrát poznamenala nepřízeň počasí, dobré světlo bylo jenom jeden den a pouze ve zlaté hodině.

IMGP4869.JPG IMGP4870.JPG
Je o ostré? Není to ostré? Já nevím. Asi není. Tohle už je lepší. Po přizoomování se zdá, že AF modul
líp vidí.
IMGP4871.JPG IMGP4880.JPG
85 mm, nemám výhrady. "Portrét" - nemám výhrady, zaostřeno správně,
bokeh ujde.
IMGP4887.JPG IMGP4908.JPG
Barvy jsou reprodukované správně, ale ta ostrost, ta
ostrost. Opravdu nejsem spokojen.
Kachnička je ostrá pěkně. Na delších ohniscích
objektiv podává dobré výsledky.
IMGP4937.JPG IMGP4941.JPG
Tady se objektivu nějakým zázrakem zadařilo. A tady jsem ho kapku přechválil.
IMGP4958.JPG IMGP4962.JPG
Vetřelec i linky antény vedle jsou OK. Nádherné světlo :) a kresba taky dobrá.
IMGP5028.JPG IMGP5059.JPG
Zas jeden příklad nedoostřeného snímku. A zmíněné sněženky. Osřtřil jsem různými AF body na 
podle mého názoru dostatečně kontrastní hrany.
Tady se mi zaostřit povedlo, ale jindy to byl opravdu boj.
IMGP5062.JPG IMGP5096.JPG
Dvě ukázky bokehu. Přijde mi už docela hrubý.  
IMGP5098.JPG IMGP5099.JPG
Pokud se na širokém konci povede zaostřit, je kresba
dostatečně ostrá a detailní.
 


Závěr.

Krátce jsme si představili objektiv Pentax-DA HD 16-85mm f/3,5-5,6 ED DC WR. Podívejme se v bodech na klady a zápory:


Klady:
+ proti běžným seťákům lepší ohniskový rozsah
+ tichý autofokus
+ příjemný chod ovládacích kroužků
+ odolnosti proti počasí

Zápory:
- u některých kusů nekonzistentní ostření
- ostření na pozadí při focení detailů
- vůle v předním členu
- barevná vada

Ohlídejte si:
* makro schopnosti

Obrázky v RAWu najdete zde.

Přiznám se, že jsem docela zklamaný. Objektiv za „17 papouchů“ a nic moc. Papírově by měl Sigmu 17-70, která je o dost levnější, doslova roznést na kopytech, nicméně v praxi se nějak nezadařilo. Katalogové údaje jsou krásná věc, ale nekonzistence ostření na širokém konci a ostření na pozadí u detailů, které jsou pro mě osobně důležité, jsou zápory jako hrom. Takže si opravdu pořádně ohlídejte, co kupujete, a objektiv si před koupí odzkoušejte na vašem těle. Vyhnete se následnému kolotoči s reklamací a servisem.

Já osobně si nechám Sigmu Contemporary. Sice nenabízí tak ostrou kresbu a ostření má trochu pomalejší, tyto zápory ale vyvažuje spolehlivostí. Se Sigmou jsem už odfotil pěkných pár svateb; rychlost ostření mě ve štychu nechala jenom jednou - v kapličce, kde bylo opravdu velice málo světla. Ten snímek jsem sice nakonec stihl, ale bylo to hodně těsné.

Rozhodnutí, jestli objektiv Pentax 16-85 koupit nebo ne, nechám na vás. Prohlédněte si testovací snímky, posuďte ostrost a držím vám pěsti, abyste při nákupu natrefili na kousek, který nebude předvádět stejné nectnosti jako ten mnou zkoušený.

Štítky: objektiv, recenze

Diskuse

Martin

13.4.2016 10:50

Tak ten výstup na širokém ohnisku je hodně špatný. Mít takový kus, tak to je zralé na reklamaci či lépe vrácení prodejci. V liveview to také tak špatně ostřilo? V poslední době jsem viděl podobné problémy (tedy špatné ostření na krátkém konci) i u Canonu (18-135 STM) či Nikonu (16-80), přitom korekce mikronastavení AF v menu vůbec nepomáhala a v liveview ty bylo v pořádku. 

Martin

13.4.2016 11:36

LV jsem nezkoušel, takže netuším. Ale tipl bych si, že v LV bude ostřit správně.

David "Rad"

14.4.2016 18:15

Osobně tento objektiv používám dost často a s uvedenými problémy jsem se nesetkal.

duves

19.4.2016 09:02

Fakt dilema. Pentax zaruka 24 mesiacov, Sigma zaruka 4 roky.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa